Serdecznie zapraszamy na Festiwal Wielkopostne Śpiewanie!
W tym roku świętujemy jego dwudziestopięciolecie.

W tegorocznej, JUBILEUSZOWEJ edycji, zaplanowaliśmy pięć wyjątkowych koncertów, które zaprezentują różnorodne gatunki muzyczne, tradycje oraz instrumenty. Nie zabraknie klasycznych aranżacji znanych utworów, innowacyjnych kompozycji autorskich, a także odnośników do muzyki współczesnej oraz dawnej.

Progam festiwalu:

15 marca 2025 r.
Koncert pt. „Meditatio Passionis” w wykonaniu gambisty Mateusza Kowalskiego.

Mateusz Kowalski – śpiew oraz gra na violi da gamba

Program:
Dobrotliwość Pańska – m. C. Bazylik (1535-1600)
1. Meditatio I
2. O Jezu jakoś ciężko skatowany – m. rękopis klarysek gnieźnieńskich, ok. 1600 r.
3. t. kancjonał staniątecki, 1586 r.
4. Meditatio II
5. Zemdlony Jezus – m. rękopis sandomierski, 1714 r.
6. O żałości, o gorzkości (O Traurigkeit) – m. rękopis berliński, ok. 1670
7. Meditatio III
8. Najdroższy Jezu (Hertzliebster Jesu) – m. rękopis berliński
9. Meditatio IV
10. Wszyscy Mieszkańcy dworu niebieskiego – m. rękopis klarysek gnieźnieńskich
11. Gorzkie żale przybywajcie – m. rękopis sandomierski
12. Meditatio V

Opis koncertu:
Meditatio Passionis to połączenie dawnych pieśni pasyjnych od XVI do XVIII wieku – zarówno katolickich, jak i protestanckich – oraz tradycyjnych, polskich pieśni na Wielki Post.
Viola da gamba pełni w programie koncertu podwójną rolę – towarzyszy akompaniamentem śpiewowi oraz niejako sama „medytuje”, wykonując instrumentalne opracowania tych tradycyjnych melodii, których tytuły nie zostały ujawnione słuchaczowi w programie. Dzięki temu uczestnik koncertu, z jednej strony jest każdorazowo zaskakiwany, z drugiej – znając dobrze teksty opracowanych instrumentalnie pieśni – ma możliwość rozważania ich treści w swym sercu i umyśle.
Praktyka wykonywania pieśni do własnego akompaniamentu na violi da gamba jest potwierdzona w XVI i XVII-wiecznych źródłach włoskich, angielskich oraz francuskich.


22 marca 2025 r.
Koncert pt. „Misa Flamenca” w wykonaniu zespołu Por Fiesta

Skład zespołu:
Maria Natanson – śpiew
Borys Somerschaf – śpiew
Jakub Niedoborek – gitara flamenco, śpiew
Mateusz Górecki – gitara flamenco, śpiew
Marek Fedor – cajon, śpiew

Program:
1. Canto de Entrada
2. Canto Penitencial (Tientos)
3. Kyrie (Granainas)
4. Gloria (Fandangos)
5. Credo (Peteneras, Jaleos)
6. Santo (Tanguillos)
7. Padre Nuestro (Martinete)
8. Cordero de Dios (Bulerías)
9. Reminiscencia del Cordero De Dios (Minera)
10. Canto Eucaristico Y Despedida (Bamberas,  Alegrias)

Opis koncertu:
Misa Flamenca jest przykładem interesującej muzyki religijnej drugiej połowy XX wieku. Większości słuchaczy andaluzyjska msza kojarzy się z osobą genialnego gitarzysty flamenco Paco Penia, urodzonego w 1942 w Kordobie, który w 1988 na zamówienie wrocławskiego festiwalu Wratislavia Cantans skomponował utwór zatytułowany Misa Flamenca. Liturgiczne teksty połączone z tradycyjnym śpiewem Peña przeznaczył na 4 gitary, 4 pieśniarzy flamenco, chór oraz instrumenty perkusyjne charakterystyczne dla flamenco czyli cajón oraz palmas. Oprócz stałych części mszy Kyrie, Gloria, Credo i Sanctus, kompozytor dodał części Canto de Entrada, Canto Penitencial, Padre Nuestro, Cordero de Dios oraz jako ostatnią Canto Eucaristico y Despedida.


29 marca 2025 r.
Koncert pt. „Mater Dolorosa” w wykonaniu Ensemble JERYCHO, dir. Bartosz Izbicki

Skład zespołu:
Paweł Szczyciński
Mateusz Grzyb
Wawrzyniec Dąbrowski
Maciej Królikowski
Tomasz Jarnicki
Łukasz Kalisz
Stanisław Szczyciński
Bartosz Izbicki – portatyw, fidel, lira korbowa, fisharmonia

Program:
1. Krzyżu święty nade wszystko – pieśń z XVI wieku
2. Witaj Matko uwielbiona
3. Gdy miły Jezus był w Betanii
4. Salve sancta Parens – z koronki brata Seweryna, k. XV w.
5. Jezu w Ogrójcu mdlejący
6. O vos omnes – responsorium z Wielkiego Piątku
7. Któż opłakać godnie może
8. Stabant juxta crucem – introit o Boleściach NMP
9. Jezu Chryste, Panie miły
10. Dolorosa et lacrimabilis es – graduał o Boleściach NMP
11. Już Cię żegnam Najmilszy
12. Stabat sancta Maria – tractus o Boleściach NMP
13. Odszedł Pasterz od nas – pieśń na Wileki Piątek
14. Stabat Mater – prosa o Boleści

Opis koncertu:
Na program koncertu-medytacji “Mater Dolorosa” złożą się tradycyjne pieśni wielkopostne opracowane na głosy męskie z wykorzystaniem instrumentów dawnych – portatywu, liry korbowej i fideli. Pieśni będą przeplecione chorałem gregoriańskim ze święta Boleści Najświętszej Maryi Panny, którego teksty nawiązują do obrazu Maryi stojącej pod Krzyżem Chrystusa. Kulminacyjnym momentem będzie przejmująca sekwencja Stabat Mater – synteza naszego doświadczenia śpiewu i sacrum.


5 kwietnia 2025 r.
Koncert wokalno-organowy pt. “Tenebrae factae sunt…” w wykonaniu zespołu The Snopkers Ensemble 

Skład zespołu:
chór The Snopkers Ensemble
Natalia Zanni-Lewandowska – organy

Program:
1. “Ty któryś gorzko na krzyżu umierał”-pieśń XVII w.
2. “Pozwól mi Twe męki śpiewać” opr. Andrzej Nikodemowicz
3. “Ave verum corpus” – William Byrd
4. “Der Mensch vom Weibe geboren” – Johann Christoph Bach
5. “Agnus Dei” – Natalia Zanni-Lewandowska
6. “Stabat Mater” – Zoltan Kodaly
7. “Stabat Mater” – Grzegorz Gerwazy Gorczycki
8. “Herzlich tut mich verlangen” – Johannes Brahms
9. “Wer nur den lieben Gott laest walten” BWV642 – Johann Sebastian Bach
10. Preludium, fuga i wariacja h-moll – Cesar Franck
11. “Tenebrae factae sunt” Michael Haydn
12. “Płaczcie anieli” – opr. Andrzej Nikodemowicz
13. “Sepulto Domino” – Tomas Luis de Victoria
14. “Dobranoc, Głowo Święta” – opr. Andrzej Nikodemowicz
15. “O vos omnes” – Gesualdo da Venosa

Opis koncertu:
Tego wieczoru usłyszymy utwory chóralne i organowe z różnych epok i krajów, które w unikalny sposób interpretują temat cierpienia, pokuty i nadziei. Pomimo różnorodności czasów i stylów, wszystkie kompozycje łączy głęboka emocjonalność i duchowa głębia, tworząc spójną i poruszającą narrację. Dzięki temu słuchacze będą mogli wspólnie z artystami przeżyć niezwykłą podróż przez historię muzyki, która ukazuje uniwersalność i ponadczasowość pasyjnych tematów, zachęca do refleksji i medytacji nad tajemnicą Wielkiego Postu.


12 kwietnia 2025 r.
Koncert pt. “Śpiewy Wielkiego Postu”  w wykonaniu zespołu Scholares Minores pro Musica Antiqua

Skład zespołu:
chór i orkiestra  Scholares Minores pro Musica Antiqua

Program:
1. Rozmyślajmy dziś – Anonim, ok. XVII w. (red.ks.M.Mioduszewski)
2. Jezu Chrystus, Bóg Człowiek – Anonim z Tab. Organowa  Jana z Lublina, XVI w.,
3. Preambulum in d – Anonim z Tab. Organowa  Jana z Lublina, XVI w.,
4. Jezusa Judasz przedał – Ładysław z Gielniowa, XV w.,
5. Klęcząc w Ogrójcu – Anonim,  tradycja ludowa,
6. Mądrość Ojca Wszechmocnego  – Cyprian Bazylik, test: Jakub Lubelczyk, XVI w.,
7. Jest drabina do Nieba – Anonim, tradycja ludowa,
8. Z głębokości grzechów moich – Cyprian Bazylik, test: Jakub Lubelczyk , XVI w.,
9. Króla wznoszą się ramiona  – Anonim, tradycja ludowa,
10. W Ogrodzie Oliwnym – Anonim, XVII w. (red. Ks. J.Siedlecki),
11. Krzyżu święty nade wszystko – Anonim, XVI (rękopis Biblioteki Kórnickiej PAN),
12. Ludu mój Ludu – Anonim, VIII w. (wersja łacińska), polskie tłumaczenie i melodia XVI w. (red. Ks.M.Mioduszewski)
13. Adoramus te Christe – Orlando di Lasso, XVI w.,
14. Głowo, coś zraniona – H.L. Hasller, XVI/XVII w.

Opis koncertu:
Koncertujący na całym świecie dziecięcy i młodzieżowy chór muzyki dawnej, tego wieczoru zagra koncert, w programie którego znajdą się utwory: kompozytorów anonimowych z Tabulatury Jana z Lublina (XVI), kompozycje Cypriana Bazylika (XVI w.), Menegali (XVII w.), Orlando di Lasso (XVI w.), popularne polskie pieśni wielkopostne oraz śpiewy ludowe o tematyce postnej w aranżacji artystycznej na zespół dawnych instrumentów.

Zespół będzie śpiewał oraz grał na instrumentach historycznych, takich jak. : fidel renesansowa, viola da gamba, renesansowe flety podłużne, Cornamus , krzywuła (Krumhorn), Rauschpfeife, Gemshorn, czy lutnia. Członkowie zespołu wystąpią w kostiumach z epoki.

Projekt zrealizowany dzięki wsparciu Miasta Lublin.
Patronat honorowy: Prezydent Miasta Lublin Pan Krzysztof Żuk, Metropolita Lubelski Arcybiskup Stanisław Budzik.
Patronat medialny: Gość Niedzielny, Polskie Radio Lublin, TVP3 Lublin.