Serdecznie zapraszamy na koncert zorganizowany w ramach Europejskiego Festiwalu Smaku.
Niedziela, 10. września 2023, godz. 18:45, Bazylika OO. Dominikanów
Corina Marti
jest wielką gwiazdą Europejskiego Festiwalu Smaku. Koncertuje w całej Europie, na Bliskim Wschodzie i w Ameryce Północnej. “Wymiata konkurencję za drzwi” – tak o jej mistrzowskiej grze na klawesynie i flecie piszą krytycy.
Szwajcarska flecistka i klawesynistka jest zakochana w Tabulaturze Jana z Lublina (Jan był zakonnikiem w Kraśniku, ale zbyt dużo o nim nie wiemy. Tabulatura Jana to ogromna księga zawierająca kilkaset utworów napisanych w różnych stylach, w różnych gatunkach oraz pochodzących z różnych ośrodków. Znajdziemy tam ponad 20 preambulum w odmiennych tonacjach, lecz także religijne i świeckie utwory pochodzące z tradycji niemieckiej, francuskiej, włoskiej i polskiej).
“To wyjątkowy zbiór, bardzo go pokochałam” – powiedziała Corina w wywiadzie dla culture.pl.
Dzięki wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza ukazała się płyta „Johannes de Lublin Tablatury: Keyboard Music from Renaissance Poland”.
Jest to zatem wyjątkowa okazja, żeby usłyszeć zarówno twórczość Jana z Lublina, jak również jego mistrzowską interpretację w wykonaniu Coriny Marti. Szwajcarska artystka w naszej bazylice zagra utwory z Tabulatury na kopii renesansowego klawesynu. Koncert poprowadzi Teresa Księska-Falger.
Więcej o artystce:
Corina Marti występowała z wieloma zespołami i orkiestrami muzyki dawnej (w tym Hespèrion XXI, Coro della Radiotelevisione Svizzera Italiana i Helsinki Baroque Orchestra). Jest współdyrektorem artystycznym i członkiem-założycielem La Morra, wielokrotnie nagradzanego zespołu muzyki późnego średniowiecza i wczesnego renesansu, który „nigdy nie przestaje przykuwać uwagi słuchacza” (Gramophone).
Jej niezłomne badania nad repertuarem oraz rekonstrukcją późnośredniowiecznych i wczesnorenesansowych instrumentów klawiszowych oraz fletów prostych w znacznym stopniu przyczyniły się do odrodzenia tych instrumentów we współczesnym świecie.
Artystka prowadzi także warsztaty dla kolejnych pokoleń wykonawców muzyki dawnej w Schola Cantorum Basiliensis w szwajcarskiej Bazylei oraz na kursach mistrzowskich na całym świecie.