Zapraszamy na koncert zorganizowany w ramach

Fonie Lublina 2022

Piątek, 21. października 2022 r., godz. 20:00
Miejsce: Bazylika OO. Dominikanów w Lublinie.

Wystąpią:

– Edyta Fil – flet, flet basowy, flet basowy
– Małgorzata Hlawsa – flet, flet altowy
– Chór fletowy
– Paweł Giergisiewicz – VJ, efekty świetlne i projekcja video
– Andrzej Gładysz – Słowo o muzyce

Program:

M. Marais “Les Folies d’Espagne” flet solo
J. S. Bach – Toccata d-moll – flet solo
Edyta Fil “Kosmiczna Pawana” na chór fletowy i kolaż elektroakustyczy
Tańce z tabulatury Jana z Lublina w zaskakujących aranżacjach na dwa flety, flety altowe i flet basowy.
Greensleaves to a Ground na flet altowy
G. Maineiro “Tedesca, Saltarello i Schiarazula Marazula” na flet basowy, flet

Projekt “Flet3D w Renesansie” prezentuje nowatorskie spojrzenie na tańce z Tabulatury Jana z Lublina oraz inne utwory epoki Renesansu i wczesnego Baroku. W autorskim opracowaniu Edyty Fil uzyskują one nową jakość. Dynamizm, wirtuozeria oraz zaskakujące aranżacje porwą najbardziej wymagającego słuchacza. Muzyka będzie przeplatać się z opowieścią prof. Andrzeja Gładysza o największym muzycznym zabytku polskiego Renesansu – Tabulaturze Jana z Lublina. Słuchacze dowiedzą się również co to jest Flet3D – jakie ultra współczesne techniki są w nim zastosowane.

W tą niezwykłą podróż zabiorą słuchaczy Edyta Fil i Małgorzata Hlawsa, grając na fletach, fletach altowych i flecie basowym. Niezwykle barwnym elementem będzie udział Chóru fletowego złożonego z uczniów pani Edyty. W jego wykonaniu usłyszymy ” Kosmiczną Pawanę” na Chór fletowy i kolaż elektro-akustyczny. Ważną częścią będzie oprawa świetlna i udział VJ Pawła Giergisiewicza, który dopełni art-video projekcjami całość przekazu. Odbiorcy będą mieli okazję poznać muzykę polskiego Renesansu w multimedialnej odsłonie.

Edyta Fil – ukończyła PSM I i II st. Im. T. Szeligowskiego w Lublinie (klasa fletu mgr Józef Kukuryk), Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie w klasie fletu (prof. Elżbieta Dastych-Szwarc), następnie studia podyplomowe w Conservatoire National de Region de Strasbourg (Francja) w klasie fletu (Mario Caroli i Clair Gentilhomme) oraz klasę muzyki kameralnej (Craig Goodman).

Jako kameralistka w latach 2010-2018 była członkiem zespołu muzyki współczesnej GAMEnsemble założonym przy Moskiewskiej Filharmonii. Koncertowała w charakterze solistki z wieloma orkiestrami w Rosji, m.in. występowała z: Kazańską Kameralną Orkiestrą (Rahmaninovsky Zal, Moskwa), Rosyjską Kameralną Orkiestrą, Kameralną Orkiestrą “Vremiena Goda”. Współpracowała ze Studiem Muzyki Elektronicznej przy Konserwatorium Moskiewskim.

Prowadziła warsztaty dla kompozytorów oraz flecistów prezentując współczesne techniki fletowe w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, Konserwatorium Moskiewskim, Akademii Muzycznej w Katowicach, Konserwatorium w Nowosybirsku oraz licznych szkołach muzycznych w Polsce i Rosji, m. in. w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr. 4 im. K. Szymanowskiego w Warszawie. W 2020 r. otrzymała stypendium MKiDN na napisanie podręcznika i cyklu etiud na flet. W 2021 i 2022 r. dla edukacyjnego portalu FLetowisko.pl przeprowadziła wykłady oraz warsztaty, podczas których przedpremierowo, zaprezentowała zbiór etiud “Flet współczesny – co to takiego?”.
Autorka projektów: Flet 3D, Renesans 3D, performerka, twórczyni autorskich warsztatów dla dzieci i młodzieży.

Małgorzata Hlawsa ukończyła Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie fletu prof. M. Grochowskiej oraz Conservatoire de Musique w Strasburgu w klasie fletu C. Gentilhomme i M. Caroli. W latach 2002-2004 była stypendystką L’Academie Musicale de Villecroze.

Od 2009 r. jest flecistką międzynarodowej orkiestry Ostravska Banda, z którą dokonuje wielu prawykonań współczesnej muzyki kameralnej, orkiestrowej i operowej. Wraz z orkiestrą występuje na festiwalu muzyki współczesnej i eksperymentalnej Ostrava Days , festiwalu nowej opery NODO oraz licznych festiwalach w Europie i w Stanach Zjednoczonych.

W roku 2016 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W ramach stypendium powstał podręcznik wprowadzający w tematykę technik współczesnych wraz z opisem wybranych technik oraz ćwiczeniami i przykładami z literatury fletowej.

Aktualnie pracuje jako nauczyciel fletu w szkole muzycznej I i II st. w Katowicach, koncertuje z Sonos Kwartetem oraz jako muzyk gościnny Kameralnej Orkiestry Miasta Tychy Aukso oraz wspomnianej Ostravskiej Bandy. Jest również pomysłodawczynią i współwykonawcą wielu projektów edukacyjnych realizowanych m. in. dla NOSPR-u, Mediateki wraz z Joanną Piszczelok oraz Sonos Kwartetem. Jako pedagog i propagator muzyki współczesnej prowadzi warsztaty dla uczniów szkół muzycznych I i II st. wprowadzające w tematykę technik współczesnych pt: “Świsty, gwizdy, stukoty i inne wybrane techniki wykonawcze we współczesnej muzyce fletowej”.