Noli Me Tangere – koncert z cyklu „Wielkopostne śpiewanie”

Niedziela 20. września 2020, godz. 15:00

Bazylika oo. Dominikanów

Zdjęcie: Maciej Maziarka

Dostępny również online na naszym kanale YouTube

Spotkanie zmartwychwstałego Jezusa z Marią Magdaleną w ogrodzie pustego grobu to jedna z najpiękniejszych scen w Ewangelii: Maria początkowo nie zdaje sobie sprawy z obecności dwóch aniołów i nic nie podejrzewa widząc mężczyznę stojącego za nią, którego uważa za ogrodnika. Kiedy jednak w końcu zostaje wezwana po imieniu, natychmiast rozpoznaje w nim ukochanego Mistrza. Spotkanie to nie było nagrodą za jej wytrwałość, wierność czy moralnie dobre życie – Maria, jako pierwsza ze wszystkich uczniów i uczennic była gotowa na to, aby przyjąć Zmartwychwstałego, była otwarta na przyjście Boga, który zawsze pierwszy „daje się widzieć” i za każdym razem przychodzi w nowy i najbardziej nieoczekiwany sposób. Doświadczenie to stało się dla niej początkiem nowego życia, w chwili kiedy chciała objąć swego Pana usłyszała słowa: „Noli me tangere” – nie zatrzymuj mnie, nie poprzestawaj na tym, co widzisz, nie szukaj mnie w rzeczywistości ziemskiej – „natomiast udaj się do moich braci i powiedz im: Wstępuję do Ojca mego i Ojca waszego oraz do Boga mego i Boga waszego. Poszła Maria Magdalena oznajmiając uczniom: Widziałam Pana i to mi powiedział.” (J 20, 1-18).

Koncert pt. „Noli me tangere” jest zaproszeniem do pójścia po śladach Marii Magdaleny, zachętą do wsłuchania się w Jej świadectwo dotyczące życia, śmierci i zmartwychwstania Pana Jezusa. Wybranym z Pisma Świętego tekstom, z zachowaniem ich oryginalnego kształtu i brzmienia, nadano formy utworów muzycznych, w taki sposób, aby poprzez ich rozważanie stworzyć przestrzeń dla chrześcijańskiej modlitwy i medytacji. Zadania tego podjęli się artyści związani m.in. ze środowiskiem muzycznym zakonu kaznodziejskiego: Urszula Rogala, Paweł Bębenek oraz Tomasz Samulnik OP, którzy specjalnie na tę okazję skomponowali muzykę dla kilkunastoosobowego zespołu wokalnego, a także muzycy jazzowi: saksofonista Piotr Baron i kontrabasista Maciej Adamczak (również autor kompozycji), którzy swoimi dźwiękami dopełnią ten częściowo improwizowany muzyczny eksperyment, z założenia stanowiący próbę połączenia środków wyrazu pochodzących z pozornie odległych muzycznych światów.

Program koncertu

1. Hymn do Ducha Świętego – „Veni, Creator Spiritus” (Maurus Magnetius Rabanus)

2. A było z Nim Dwunastu oraz kilka kobiet, które uwolnił od złych duchów i od słabości: Maria, zwana Magdaleną, którą opuściło siedem złych duchów. (Łk 8, 1-2, opr. M. Adamczak) Połóż mnie jak pieczęć na twoim sercu, jak pieczęć na twoim ramieniu, bo jak śmierć potężna jest miłość, a zazdrość jej nieprzejednana jak Szeol, żar jej to żar ognia, płomień Pański. (PnP 8,6, opr. T. Samulnik OP)

3. A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena. (J 19, 25, improwizacja instrumentalna)

4. Pod wieczór przyszedł zamożny człowiek z Arymatei, imieniem Józef, który też był uczniem Jezusa. On udał się do Piłata i poprosił o ciało Jezusa. Wówczas Piłat kazał je wydać. Józef zabrał ciało, owinął je w czyste płótno i złożył w swoim nowym grobie, który kazał wykuć w skale. Przed wejściem do grobu zatoczył duży kamień i odszedł. Lecz Maria Magdalena i druga Maria pozostały tam, siedząc naprzeciw grobu. (Mt 27, 57-6, opr. U. Rogala)

5. Na łożu mym nocą szukałam umiłowanego mej duszy, szukałam go, lecz nie znalazłam. «Wstanę, po mieście chodzić będę, wśród ulic i placów, szukać będę ukochanego mej duszy». Szukałam go, lecz nie znalazłam. Spotkali mnie strażnicy, którzy obchodzą miasto. «Czyście widzieli miłego duszy mej?» Zaledwie ich minęłam, znalazłam umiłowanego mej duszy, pochwyciłam go i nie puszczę, aż go wprowadzę do domu mej matki, do komnaty mej rodzicielki. (PnP 3, 1-4, opr. M. Adamczak)

6. Maria Magdalena natomiast stała przed grobem płacząc. A kiedy [tak] płakała, nachyliła się do grobu i ujrzała dwóch aniołów w bieli, siedzących tam, gdzie leżało ciało Jezusa – jednego w miejscu głowy, drugiego w miejscu nóg. I rzekli do niej: „Niewiasto, czemu płaczesz?” Odpowiedziała im: „Zabrano Pana mego i nie wiem, gdzie Go położono”. Gdy to powiedziała, odwróciła się i ujrzała stojącego Jezusa, ale nie wiedziała, że to Jezus. Rzekł do niej Jezus: „Niewiasto, czemu płaczesz? Kogo szukasz?” Ona zaś sądząc, że to jest ogrodnik, powiedziała do Niego: „Panie, jeśli ty Go przeniosłeś, powiedz mi, gdzie Go położyłeś, a ja Go wezmę”. Jezus rzekł do niej: „Mario!” A ona obróciwszy się powiedziała do Niego po hebrajsku: „Rabbuni”, to znaczy: Nauczycielu! Rzekł do niej Jezus: „Nie zatrzymuj Mnie, jeszcze bowiem nie wstąpiłem do Ojca. Natomiast udaj się do moich braci i powiedz im: „Wstępuję do Ojca mego i Ojca waszego oraz do Boga mego i Boga waszego”. Poszła Maria Magdalena oznajmiając uczniom: „Widziałam Pana i to mi powiedział”. (J 20, 1-18, opr. P. Bębenek)

7. Po swym zmartwychwstaniu, wczesnym rankiem w pierwszy dzień tygodnia, Jezus ukazał się najpierw Marii Magdalenie, z której wyrzucił siedem złych duchów. Ona poszła i oznajmiła to tym, którzy byli z Nim, pogrążonym w smutku i płaczącym. Ci jednak słysząc, że żyje i że ona Go widziała, nie chcieli wierzyć. (Mk 16, 9 -11, opr. M. Adamczak)

8. Ani śmierć, ani życie, ani aniołowie, ani Zwierzchności, ani rzeczy teraźniejsze, ani przyszłe, ani Moce, ani co wysokie, ani co głębokie, ani jakiekolwiek inne stworzenie nie zdoła nas odłączyć od miłości Boga, która jest w Chrystusie Jezusie, Panu naszym. (Rz 8, 38-39, opr. T. Samulnik OP)

9. Hymn „Noli me Tangere” (opr. Olga Trzebicka, Ula Rogala)

Więcej na stronie: kulturanazlotej.pl

___________________

Cykl Koncertów Wielkopostne Śpiewanie
20 Jubileuszowa Edycja

Początki Wielkopostnego Śpiewania w Bazylice Dominikanów w Lublinie sięgają 2001 roku. Za pierwszym razem odbył się jeden koncert, w drugim roku pięć, a od 2003 roku wydarzenie tworzy cykl koncertów, które odbywają się we wszystkie sześć niedziel Wielkiego Postu. Od 2006 roku organizatorem Wielkopostnego Śpiewania jest Fundacja Restaurare Basilicam.

Dyrektorem artystycznym festiwalu od jego początków była prof. Elżbieta Krzemińska, która w 2018 roku przekazała pałeczkę nowemu zespołowi pod kierownictwem Joanny Głogowskiej-Szychty.

Dwudziesta edycja otwiera nowy rozdział w historii Wielkopostnego Śpiewania. Pragniemy kontynuować tradycję muzycznych rekolekcji prezentując przede wszystkim muzykę współczesną – najnowszą, tworzoną niekiedy specjalnie na nasze zamówienie, nie zapominając o muzyce dawnej, klasycznej czy ludowej.

Wybuch pandemii Covid-19, a co za tym idzie zamknięcie kościołów i zaprzestanie działań artystycznych przerwał nieoczekiwania nasz Cykl Koncertów Wielkopostne Śpiewanie, pozostawiając niedosyt. Dlatego postanowiliśmy aby nie przekładać koncertów na przyszły Wielki Post, ale wykonać je jeszcze w tym roku, w dogodnych dla artystów terminach. Odbędą się one kolejno w czerwcu, wrześniu, październiku i listopadzie. Nowością będzie to, że każdy z koncertów będzie transmitowany online na kanale YouTube naszego klasztoru.

Mamy nadzieję, że przygotowane przez nas koncerty skłonią Państwa do refleksji i pomogą w głębszym przeżywaniu tajemnicy męki, śmierci i zmartwychwstania Jezusa.

Bracia Dominikanie

___________________

Projekt „Wielkopostne Śpiewanie” zrealizowano dzięki wsparciu Miasta Lublin

Patronat medialny: Gość Niedzielny, Kurier Lubelski, Polskie Radio Lublin, TVP3 Lublin